Sunday, December 19, 2010

فروقات الأسعار

هنتكلم النهرده عن موضوع يهم ست البيت المصريه , ف الفتره الاخيره لاحظت بشده فروقات الاسعار من مكان لمكان فروقات ضخمه جدا وتصل لاضعاف الأضعاف
هيبان اوى لو قسمنا اى منطقه شرايح واخدنا عينات عشوائيه سعر المنتج مش هيتكرر مرتين واكيد الساده البائعين واثقين ان زبون سيتى ستارز عمرو ماهينزل العتبه,مع وضع نسبه م الفرق ده للمكان اكيد الشياكه ف الحاله دى ليها تمنها يظل ارتفاع السعر بردو مبالغ فيه اوى
انا بتكلم على منتجات بعينها موش شبيه ولا بديل,منتجات عاديه جدا موجوده ف كل المحلات موش المنتجات الرفاهيه اللى بتتباع على جروبات الفيس بوك اللى ممكن تضحى وتشتريها وانت عارف ومتأكد انك لامؤخذه بتتخيط بس بتضطر تضحى لان مفيش ادامك البديل,غالبا المنتجات اللى بتكلم عليها دى بتبقا حاجات تافهه جدا جدا بس فكرتها مبتكره واللى بتدفعه بيقا تمن الفكره
الموضوع خلانى أدور على النسبه الربح الحلال المسموح بيها ف البيع والشرا وزى مالاقيت اختلاف ف الاسعار لقيت اختلاف ف الفتاوى البعض افتى بجواز ان الربح يبقا مساوى لتمن السلعه نفسها -بس والله اللى انا بشوفه بيبقا اكتر من تمن السلعه- مستشهدين بحديث الرسول (ص) ان تسعه اعشار الرزق ف التجاره
انا شخصيا بكره الاستغلال وبحاول مسكتش لأى حد يحاول يستغلنى ولو اشتريت حاجه ولقيتها ف محل تانى أرخص ممكن جدا اروحلو وافضحوا وغالبا باخد حقى وأعرف ناس كتير بتعمل كده
انا كنت أعرف واحده بنت ناس كان جسمها مليان فكانت مضطره تتعامل مع توكيل معين ولا ليه مانقول اسمه ,محلات "بيلادونا" جابت بلوفر لبستو وغلسو وبعد كام غسله معرفش جرالو ايه فراحت المحل وطلبت انها تبدلو على اساس انها مش شاريه البلوفر من ع الرصيف ومينفعش يحصلو كده ,انا عايزه اقولكو انها وصلت لانها كانت بتبعت اميلات يوميه لمدير الفروع بتاعتهم بره والراجل رد عليها وقالها روحى المحل وخدى بدالو الموديل اللى يعجبك تقوم ترد عليه تقوله الكلام ده كان ف الأول دلوقتى انا موش عايزه حاجه منكو ولاهتعامل معاكو تانى انا عايزه فلوسى وفعلا البنت خدت فلوسها
الهدف م الحدوته دى ان "لايضيع حق وراءه مطالب"
الموضوع من رؤيه اخرى بيبن ان كل واحد -على قد ماربنا يقدرو- بيحط ايدو ف جيب التانى واكيد بيبرر لنفسو ان مفيش حل تانى يااما هشحت انا والعيال,المفروض يبقا فيه رقابه م الدوله -من ضمن المفروضات الكتير اللى المفروض الدوله تشوف حل فيها- ولكنها اكتفت بتأمين الكراسى للى قاعدين عليها
بس

4 comments:

Othello said...

انتى فين من زمان .. حمدالله على السلامة

SaSo said...

الله يسلمك
ميرسى اوى

نورا said...

ربنا يرحمنا جميعا و يهون علينا العيشة

Entrümpelung wien said...

Dank den Themen .... Ich hoffe, mehr von den Themen